Home Onze school Ondersteuningstructuur

Ondersteuningstructuur

De ondersteuning wordt georganiseerd volgens de één ondersteuningsroute. Dat wil zeggen dat het proces is verdeeld in opeenvolgende verwijsstappen.

Basisondersteuning

De basisondersteuning en begeleiding wordt geboden door de leerkracht in de klas van de leerling. Vanuit hun professionaliteit bouwen ze een leerling/leerkrachtrelatie op met de leerling. De onderwijsassistent die verbonden is aan de klas kan daarbij ondersteunen en extra hulp bieden. Binnen elke stroom heeft het onderwijspersoneel kennis van de specifieke doelgroep en hun ondersteuningsbehoeften. Assistenten binnen Aventurijn zijn, indien nodig, geschoold in verzorgend handelen.

Extra ondersteuning

Alle leerlingen op onze school hebben, in vergelijking met het reguliere onderwijs, extra ondersteuning nodig. Zij hebben allemaal te maken met leerachterstanden en mogelijk ook problemen op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling, de communicatie, het gedrag of de werkhouding. Dat betekent dat de basisondersteuning binnen Aventurijn al een vorm van extra ondersteuning is t.o.v. het regulier onderwijs in Almere. Binnen het onderwijs op Aventurijn kan op basis van de leerroute een onderscheid gemaakt worden in omvang van ondersteuning door het klassenteam. 

Voor beschrijving van deze extra ondersteuning verwijzen wij naar het Schoolondersteuningsprofiel bij de downloads. 

Momenteel hebben wij naast de reguliere groepen 2 arrangementsgroepen en een structuurgroep.

Structuurgroep 

Deze groep is bedoeld voor de leerlingen met een zeer intensieve ondersteuningsbehoefte, waarvan wordt ingeschat dat zij gedurende hun gehele schoolloopbaan deze ondersteuning nodig hebben. Het doel van deze groep is om binnen het onderwijs toe werken aan didactische ontwikkeling, maar vooral gericht op zelfredzaamheid en enige mate zelfstandig functioneren (met begeleiding en/of toezicht). De groepsgrootte zal 6-8 leerlingen zijn. Gezien de intensieve ondersteuningsbehoeften is een TLV categorie Hoog nodig voor deze leerlingen.  

Arrangementgroep 

Voor leerlingen waarvan wordt ingeschat dat zij intensieve ondersteuning nodig hebben op minimaal twee of meerdere gebieden van het DGM kan plaatsing in een reguliere groep met extra ondersteuning ingezet worden. Deze extra ondersteuning is meer van tijdelijke aard en wordt gegeven in een arrangementgroep. In deze arrangementgroep  (één groep in de brugklas en één groep in de middenbouw) wordt gestreefd naar een meer contextuele benadering; er wordt nauw samengewerkt met collega’s van ’s Heeren Loo. Doordat meerdere leerlingen uit deze groep een indicatie voor (specialistische) begeleiding van ’s Heeren Loo hebben, kan optimaal samengewerkt worden. Samenwerking zal gericht zijn op een bijdrage leveren aan de groepsdynamiek en het ondersteunen in sociale situaties. Daarnaast zal er tijd en ruimte zijn voor individuele begeleiding aan leerlingen op persoonlijke leerdoelen. De leerkracht is de spil in deze groep, hij krijgt ondersteuning in het didactische aanbod van de onderwijsassistent. De begeleider van ’s Heeren Loo zal ondersteuning bieden in het pedagogische deel, op zowel individueel op groepsniveau. Naast deze interventie zal er binnen het onderwijsprogramma gekeken worden naar een goede verdeling in het rooster, wat betreft theorie- en praktijkvakken over de week verdeeld. De groepsgrootte zal maximaal 8 leerlingen zijn. Gezien de mate van ondersteuning en aanpassing op zowel didactisch en pedagogisch aanbod zal indien dat noodzakelijk wordt geacht een TLV Hoog worden aangevraagd voor de leerling.

Signalering

Wanneer de leerkracht signaleert dat het leer- en/of ontwikkelingsproces achterblijft doorloopt de leerkracht een aantal stappen met als doel de oorzaak van deze stagnatie te achterhalen en een plan hierop op te stellen. Indien de leerkracht dit niet alleen kan, wordt de hulpvraag besproken met een collega of wordt deze ingediend bij de Commissie van Begeleiding(CVB).  Vanuit hun professionaliteit bieden ze ondersteuning, coaching en begeleiding aan de leerkrachten.

Binnen Aventurijn is de volgende gespecialiseerde ondersteuning aanwezig:

  • Intern begeleider
  • Orthopedagoog/psycholoog
  • Jeugdarts vanuit de GGD
  • Brugfunctionaris
  • School maatschappelijk werk vanuit de GGD
  • Vakdocenten gespecialiseerd in de doelgroep van Aventurijn
  • Reken en Taalcoordinator 

Partners

Bij Aventurijn vinden we het belangrijk om samen te werken met diverse ketenpartners, zodat we onze leerlingen de beste ondersteuning en kansen bieden in hun ontwikkeling. Door onze samenwerking met zorginstellingen, jeugdzorg, gemeenten en andere gespecialiseerde organisaties kunnen we maatwerk leveren voor elke leerling.

Deze partners helpen ons om onderwijs en zorg optimaal op elkaar af te stemmen, zodat we leerlingen kunnen ondersteunen bij hun persoonlijke en academische groei. Samen zorgen we ervoor dat iedere leerling de juiste begeleiding ontvangt om zich voor te bereiden op hun toekomst.

Ketenpartners:

  • 's Heeren Loo
  • Triade vitree
  • Merem
  • Jeugdarts (JGZ)
  • Jeugdhulp medewerker
  • Jeugdagent