Onze school
Ons missiestatement
Aventurijn: de school waar je jezelf mag zijn
Wij leiden de leerlingen op naar een zo zelfstandig mogelijk en betekenisvol bestaan als volwassene in onze maatschappij. De leerling mag zichzelf zijn en wordt hierin gerespecteerd. Wij werken aan de toekomst van onze leerlingen en vinden het belangrijk om samen met ouders/ verzorgers en zorgpartners te werken aan de ontwikkeling van deze toekomst. Samen maak je het verschil en mede daardoor zal de leerling ontwikkelen en groeien. De volgende kernwaarden geven aan waar wij als Aventurijn voor staan.
Veiligheid
Een plek waar leerlingen en medewerkers zich veilig voelen en je mag zijn wie je bent. Goed kunnen leren en werken kan dus alleen in een sociaal, psychisch- en fysiek veilige omgeving. Dit uit zich op Aventurijn op de manier waarop we met elkaar omgaan in en om de school. Maar ook in de inrichting van het gebouw, het schoolplein en de omgeving van de school.
Eigenaarschap
Regie op eigen leven, waar wij de leerlingen voorbereiden op werken, wonen en vrije tijd. In- en tegenspraak van leerlingen speelt hierbij een grote rol. Het stimuleren van verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, zelfvertrouwen en autonomie bij de leerlingen in een goede samenwerking tussen ouders, professional en leerling vormt de basis.
Lef
Wij werken uitstroomgericht en zijn hierin ambitieus en innovatief. Denken in mogelijkheden en soms buiten de lijnen kleuren staat hierbij centraal. Een passende ondersteuningsstructuur is hierbij een voorwaarde waardoor leerlingen en medewerkers voldoende ondersteuning krijgen om maximale resultaten te behalen.
Visie
Aventurijn verzorgt onderwijs aan leerlingen van twaalf tot twintig jaar, die zeer moeilijk leren. Aventurijn is toegankelijk voor leerlingen met een lichamelijke beperking. Wij geloven sterk in het belang van verbinding met het maatschappelijke veld. Door samen te werken met andere instanties en belanghebbenden streven we ernaar om de ontwikkeling van onze leerlingen te versterken en te waarborgen dat ze de ondersteuning en kansen krijgen die ze verdienen. Wij leiden de leerlingen op naar een zo zelfstandig mogelijk en betekenisvol bestaan als volwassene in onze maatschappij. Dit geven wij vorm binnen een veilige en stimulerende omgeving, waarin de leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. De leerling mag zichzelf zijn en wordt hierin gerespecteerd. We erkennen dat gedrag een oorzaak heeft en zijn vastbesloten om deze te begrijpen. Door dit begrip kunnen we onze leerlingen ondersteunen bij het ontwikkelen van de vaardigheden en strategieën die nodig zijn voor succes in de maatschappij.
