Inrichting van het onderwijs
Het VSO levert eindonderwijs. Concreet betekent dat wij voor meer dan 90% van onze leerlingen de laatste opleiding zijn die zij volgen, voordat zij een plaats vinden in de maatschappij.
Schooltijden
De deur gaat open om 08.20 uur. De schooldag start om 08.30 uur en eindigt om 14.30 uur.
Werkwijze
Binnen Aventurijn werken we met een lesrooster waarin leerlingen een vaste groep en een eigen leerkracht hebben. Naast de groepslessen volgen ze ook vakken buiten de groep bij andere leerkrachten of instructeurs. Vooral de praktijkvakken worden buiten het klaslokaal aangeboden.
Het werken met een lesrooster helpt de leerlingen om hun zelfstandigheid te ontwikkelen. In een veilige en gestructureerde omgeving leren zij stap voor stap om zelfstandig naar hun lessen te gaan. Begeleiding bij deze zelfstandigheid is mogelijk, afhankelijk van de specifieke behoeften van de leerling.
Onze werkwijze varieert van zeer individueel naar planmatig en sturend onderwijs, afhankelijk van het leerproces en de ontwikkeling van de leerling.
Leerlingplan
Het onderwijs dat wij bieden is breed en wordt gestructureerd met duidelijke plannen voor elke leerling. De doelen die de leerlingen moeten bereiken zijn verdeeld over de tijd en helpen hen zich voor te bereiden op de toekomst, bijvoorbeeld voor dagbesteding of de arbeidsmarkt.
In elke leerroute stellen we tussendoelen op, die we gebruiken bij het maken van het leerlingplan. We kiezen doelen die passen bij de mogelijkheden van de leerling en hun toekomst. Zo zorgen we ervoor dat de leerlingplannen aansluiten bij de vakken en het uitstroomprofiel van de leerling.
Onze leerplannen zijn doorlopend en gericht op het behalen van de doelen binnen een bepaalde periode. Tijdens voortgangsgesprekken met ouders laten we zien hoe het met de ontwikkeling van uw kind gaat. We gebruiken het leerlingvolgsysteem om de voortgang bij te houden en testen regelmatig hoe goed de leerling de doelen heeft behaald.
Drie fases
Binnen Aventurijn doorlopen leerlingen verschillende fasen van onderwijs, waarbij de doorlooptijd per fase gemiddeld twee jaar is. De overstap naar de volgende fase is afhankelijk van de leeftijd en de vaardigheden van de leerling.
Brugklas (leerjaar 1 en 2)
In de brugklas krijgen de leerlingen een combinatie van cognitief en praktisch onderwijs op groepsniveau. Aan het einde van de brugklas kiezen de leerlingen een uitstroomprofiel, waarmee ze hun onderwijs verder afstemmen op hun toekomst.
Middengroep (leerjaar 3 en 4)
In de middengroep verdiepen leerlingen zich in de twee gekozen uitstroomprofielen. Dit gebeurt door een combinatie van praktijk- en theorievakken. Er is bijzondere aandacht voor de cognitieve vakken, met waar mogelijk een koppeling naar de uitstroomprofielen. In deze fase starten leerlingen met een externe stage, waarbij ze in kleine groepen begeleid worden (BES).
Eindgroep (leerjaar 5 en 6)
De laatste fase is gericht op de overgang naar de uiteindelijke uitstroombestemming. Leerlingen integreren en passen hun aangeleerde vaardigheden toe in verschillende situaties. Ze lopen meerdere dagen per week zelfstandig externe stage (ZES), waarmee ze hun voorbereiding op de toekomst verder concretiseren.
Waarborging kwaliteit van onderwijs Aventurijn
De basis van ons onderwijs is vastgelegd in ons schoolplan. Elk jaar evalueren en actualiseren we het onderwijsbeleid van Aventurijn. Dit doen we aan de hand van het jaarplan voor de organisatie en door te kijken naar de data die de leeropbrengsten van onze leerlingen laten zien.